our journey

our journey
Perjalanan Hidupku tidak berlaku sebagaimana yang Aku rancang, tetapi ianya berjalan mengikut perancangan ALLAH.... Alhamdulillah.

Wednesday 20 August 2014

Sandwich Roti Pita

Assalamualaikum.....
Bertemu kembali... Semalam ada kursus intervensi Bahasa Arab untuk SPM bertempat di Sekolah Menengah Agama Tengku Amalin, SMATAAP. Alhamdulillah banyak maklumat baru yang diterima. Teringat semasa mengajar kat Sarawak dulu. Masalah utama mengajar Bahasa Arab dulu kerana kurang pendedahan dan bahan untuk PDP. Bila kembali ke Kelantan, alhamdulillah dengan pendedahan dan bahan yang saya dapat banyak membantu saya dalam melaksanakan tugas dengan lebih baik. Insyaallah dengan pendedahan yang dibuat ini, akan di kongsi dengan rakan-rakan di sana..

Tamat kursus jam 2.00 pm lebih sedikit. Tiba di rumah, Mr.Suami telefon nak makan roti pita. Saya tak pernah buat roti pita... so mulalah menjelajah beberapa blog. Kesimpulannya roti pita ni boleh buat inti salad mengikut citarasa kita jer.. Memandangkan Mr.Suami suka rasa ala western, jadi saya reka ajelah. Mak mertua pun cukup berselera makan...Inilah roti pita cara saya...





**resepi untuk 4 orang makan

BAHAN-BAHAN :
* Roti Pita ( 4 keping )
* Mayonis
* Salad bulat ( saya guna salad daun, sbb itu jer yg ada.. )

BAHAN INTI :
* Sedikit minyak zaitun ( untuk menumis )
* 4 ulas bawang putih ( mayang halus )
* 1 biji bawang besar ( potong dadu )
* Daging burger ayam square ( dibakar terlebih dahulu dan potong dadu )
   ( boleh ganti dengan dada ayam, kena perap terlebih dahulu...)
* Sosej ( hiris memanjang nipis-nipis )
* Lada benggala ( potong panjang )
* Tomato ( potong dadu )
* Lemon ( ambil jus )
* sedikit garam
* Pasli / oregano ( kering )
* lada hitam

CARA :
- Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu
- Masukkan sosej biarkan hingga masak..
- Masukkan daging burger ayam, lada benggala dan biarkan 2 minit.
- Kemudian masukkan tomato, oregano, garam, lada hitam.
- Gaul sebati dan angkat.

ROTI PITA
- Keluarkan roti dari plastik pembalut. Roti tu boleh dibakar dalam oven, tapi saya guna pemanggan biasa jer. Sebelum dipanggang, renjiskan air, panggang selama 1 minit di setiap permukaan roti.
- potong roti kepada 2 bahagian. sapukan mayonis pada bahagian dalam roti, masukkan daun salad dan inti.

*** senangkan..! sesuai utk sarapan pagi sebab ringkas dan cepat... SELAMAT MENCUBA




No comments:

Post a Comment