our journey

our journey
Perjalanan Hidupku tidak berlaku sebagaimana yang Aku rancang, tetapi ianya berjalan mengikut perancangan ALLAH.... Alhamdulillah.

Tuesday 25 November 2014

Cerita pasal Limpa masak " dendeng "

Assalamualaikum... Bertemu kembali. Sebenarnya resepi ni dah lama. Tapi "terperap" dalam draf dan tak sempat nak edit. Al maklumlah, kerja makin banyak dan kebetulan kena jaga exam SPM. 

Cerita pasal masak dendeng ni, saya terbaca kat blog housemate saya kat Sarawak dulu. Dendeng daging.... Dari rupa paras gambar tu macam sedap dan menarik minat jer. So saya cuba la. Cuma saya tukar daging tu kepada Limpa. Memang terangkat En.Suami makan. Hihi... sampaikan kakak ipar dan biras saya minta resepi. Resepi asal boleh klik kat sini . Terima kasih ijey kongsi resepi.






BAHAN-BAHAN ;

•  500 gm limpa lembu
•  8 ulas bawang merah
•  5 ulas bawang putih
•  4 biji lada besar ( merah )
•  2 sudu besar biji ketumbar
•  1 sudu besar jintan manis
•  2 inci kunyit hidup
•  4 sudu besar jus asam jawa
•  Serbuk perasa
•  Garam secukup rasa
•  Minyak secukupnya

**  5 ulas bawang putih & bawang merah dijadikan bawang goreng.

CARA - CARA :-

1)  Rebus limpa 70 % masak, angkat dan toskan. Hiris nipis. Ketepikan.
2)  Tumbuk ketumbar, kunyit dan jintan manis. Perap sebentar dengan limpa dan sedikit garam.
3)   Goreng limpa yang diperap tadi dalam minyak yang banyak hingga kekuningan / kemerahan. Kaupkan sekali dengan serbuk dan toskan.
4)  Kemudian tumbuk bawang putih, bawang merah dan ada besar . Sebelum itu goreng lada besar terlebih dahulu supaya senang bila ditumbuk.
5)  Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang ditumbuk tadi hingga garing. Kemudian masukkan daging yang telah digoreng sebelum itu, kacau hingga sebati.
6)  Masukkan jus asam jawa, sedikit garam dan serbuk perasa. Biarkan hingga garing. Angkat dan taburkan bawang goreng... Siap... :-)


No comments:

Post a Comment