our journey

our journey
Perjalanan Hidupku tidak berlaku sebagaimana yang Aku rancang, tetapi ianya berjalan mengikut perancangan ALLAH.... Alhamdulillah.

Monday 25 August 2014

LASAGNE

Bertemu kembali... semasa sambutan hari raya peringkat PPD Bachok, saya telah menyediakan makanan kegemaran saya.. Apa lagi kalau bukan lasagne. Hasil dari lasagne yang saya buat itulah ada orang berminat nak tempah. Lucu pun ada.. Sebab saya sendiri buat lasagne pun dalam bermacam cara. Tapi bila dah cuba pelbagai resepi, akhirnya saya jumpa yang paling ringkas, senang nak buat dan yang paling penting rasanya memuaskan saya. Mungkin orang lain ada cara yang tersendiri..

Original resepi yang saya lihat kat astro (Italy punyer resepi ) semuanya direbus. Dia punya sos dan bahan lain direbus sekaligus dengan daging hancur... Sangat senang dan ringkas.. Di sebabkan lidah melayu ni, kita guna serbuk kari, saya lebih sedap bila serbuk kari tu ditumis agak masak hingga naik bau. Apapun terima kasih pada Pn.Ijey, Cik Epal , Pn.Ana dan ramai lagi, yang saya cedok resepi dari blog2 lain.. Terima kasih banyak-banyak di atas ilmu yang sangat bermanfaat.Resepi ni boleh diubah suai mengikut citarasa sendiri.

*Antara bahan yang diperlukan :












 BAHAN-BAHAN UNTUK  DAGING

  • 6 keping lasagne ( ikut saiz loyang ) direbus selama 3-5 minit.
  • 1 mangkuk daging kisar / ayam (400 gm)
  • 1/2 batang carrot dipotong kecil ( saya guna 1 batang )
  • 3 biji tomato ( ikut saiz, kalau besar saya guna 2 sahaja )
  •  2 biji bawang besar (kisar)
  • 4 ulas bawang putih (kisar)
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar lada hitam
  • 1 kiub pati ayam maggi
  • sedikit minyak zaitun 
  • gula 
  • garam
  • oregano
  • basil 

BAHAN PASTE
  • 1 paket kecil serbuk kari 
  • 3 sudu besar tomato puree
  • sedikit air  
  • *** gaul semua bahan paste

BAHAN CREAM CHEESE
  • 2 sudu besar tepung gandum
  •  2 cawan susu segar
  • 8 keping chedar cheese
  • sedikit minyak

CARA MEMBUAT ( Inti Daging) :
  1.  Panaskan minyak. Tumis bawang putih & bawang besar hingga layu.
  2. Kemudian masukkan bahan paste hingga naik bau.
  3. Masukkan sos tomato, daging cincang (kisar) dan carrot. Biarkan hingga daging masak.
  4. Kemudian masukkan tomato, kiub, gula, garam, lada hitam, oregano dan basil.
  5. Gaul sebati, angkat dan ketepikan.
UNTUK CREAM CHEESE
  1. Panaskan sedikit minyak
  2. Masukkan susu segar dan gandum.
  3. Bila mendidih masukkan cheese. Kacau hingga pekat.

**sediakan loyang
  1.  Lapisan pertama letak kepingan lasagne yg telah direbus.
  2. Lapisan kedua letak daging.
  3. Lapisan ketiga letak cream cheese.
  4. Ulang lapisan 1,2 dan 3 dan lapisan terakhir lasagne.
  5.  Akhir sekali tuang cream cheese hingga menutupi lasagne. Tabur sedikit oregano dan lada hitam.
  6. Bakar dengan suhu 180 C selama 30-35 minit.



                                    -*-*-  SELAMAT MENCUBA -*-*-





No comments:

Post a Comment