our journey

our journey
Perjalanan Hidupku tidak berlaku sebagaimana yang Aku rancang, tetapi ianya berjalan mengikut perancangan ALLAH.... Alhamdulillah.

Thursday 23 October 2014

Kuih Talam @ Tepung "Boko" cara saya

Assalamualaikum...
Lama dah saya tak jenguk blog ni. Akhir-akhir ni sibuk dengan tugas dan juga urusan family. Lagipun saat ini masa cuti banyak diluangkan bersama pelajar form 5 yang akan menduduki exam SPM tak lama lagi.

Cuti Deepavali, pada hari rabu, saya pulang ke rumah bonda tercinta. Ma beritahu nak buat tepung boko. Ma kata dia x pernah buat. Saya pun  mula la mencari resepi kat internet. Lagipun pernah sekali saya tengok my sister in law buat. Saya sendiri tak pernah buat  sebab kuih ni saya tak suka sangat.

Hihi... lucu juga. Bila siap rupanya memang menarik... tetapi ada sesuatu yg pelik. Gula..!!!!. Hahaha... macam mana boleh terlupa nak letak gula. Patut la semacam jer rasanya. Ma cadangkan makan dengan nisan cair macam kuih "lompat tikam"... Tak sangka pulak, saya yang memang tak suka kuih ni, bila makan dengan nisan cair sedap juga....


Tepung Boko Ubi Kayu @ kuih talam ubi kayu...





Bahan-bahan..(A)
- 1 kg ubi kayu  ( diparut halus )
- 400 ml  air pandan
- sedikit garam
** gaul sebati di atas api perlahan lebih kurang 15 minit.

Bahan (B)  ( kepala santan..)
- 2 biji kelapa ( lbh kurang 4 cawan santan )
-  2 sudu besar tepung beras
- 2 sudu teh garam halus
**sebatikan semua bahan didalam periuk di atas api sederhana dan masak hingga pekat.

Bahan C ( gula melaka @ nisan cair )
- 6 keping gula melaka
- sedikit air
** masak hingga cair

Cara membuatnya :
i.  Masukkan bahan A dalam loyang dan kukus selama 20 minit.
ii. Keluarkan dan masukkan kepala santan pekat diatas lapisan A tadi dan kukus selama 20 minit.
iii. Biarkan sejuk kemudian boleh dihidang bersama dengan bahan C.

    *** SELAMAT MENCUBA***





No comments:

Post a Comment